Du är här:

Thorssinska vagnen

Sveriges första personbil med touch av Alingsås

REINHOLD THORSSIN PÅ ”SIN” BIL. Foto okänd 1901. Alingsås museum.

Alingsåsaren Reinhold Thorssin, som var verkstadschef på Scania, fick uppdraget att konstruera en bil som var anpassad till svenska förhållanden, och resultatet blev en Scania Typ A som började serietillverkas i Malmö 1902.

Tekniska museet i Stockholm har till Alingsås 400-årsjubileum lånat ut den första personbilen som serietillverkades i Sverige. Utställningen som finns hos Börjessons Bil i Alingsås under 2019 är ett samarbete mellan Börjessons Bil och Alingsås kommun.


Reinhold Thorssin (1868–1925) blev också konstruktör av något då så nytt som biltillverkning.

I Malmö hade år 1900 startats ett företag med namnet Maskinfabriks Aktiebolaget Scania. Deras produktion bestod främst av cyklar och andra mekaniska produkter. Kort tid efter företagets start bestämde man sig för att 1901 konstruera en bil. För detta arbete knöts verkstadschefen Anton Svensson och man anställde en tysk ingenjör Krause och Reinhold Thorssin från Alingsås.
Bilen tillverkades omgående och stod klar redan samma år. Bilen gick under namnet ”Gula faran” då den var gullackerad. Rätt beteckning var ”Scania Typ A”. Motorn var tvåcylindrisk och luftkyld på 4–6 hästkrafter. Företages andra bil fick beteckningen ”Scania Typ Ab”, men gick under benämningen den ”Thorssinska vagnen”.

Verkstadschefen Anton Svensson vile ha motorn placerad i bilens framdel medan Reinhold höll fast vid att motorn skulle vara placerad i fordonets mitt under sittbänken. Meningsmotsättningarna fick till följd att Reinhold lämnade Scania och flyttade till Göteborg där han började på AB Motorfabriken (AMG). Där tillverkades bilar utifrån franska konstruktioner.

Efter några år flyttade Reinhold Thorssin igen och det blev till Stockholm, till ett företag med namnet Wiklund. Där konstruerades han bland annat en lastbil.
Det är okänt vilka år han flyttar från Malmö, Göteborg respektive Stockholm. Och det är likaledes oklart när och varför han efter Stockholmstiden väljer att emigrera till USA.

I USA arbetade han i åtta år och var verksam på företaget Expert Welding Co, Automobil and aeroplan Welding, Chicago.

Efter en tids sjukdom gick Reinhold bort år 1925. Han ligger begravd på svenska kyrkogården i Chicago.

Källor:
Scania, fordonshistoria 18-91–1991 av Björn-Eric Lindh 1992
Svenska bilar 1842–1997 av Gunnar Stålbrand och Gert Ekström 1997



Scania 1902 för fyra personer

Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor
Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel